lördag 14 september 2013

Baijiu med "risarom"

Jag har tidigare listat de olika grundstilarna hos baijiu - kinesisk starksprit. I somras köpte jag ett par flaskor av den stil som kallas "risdoftande" eller "risarom"; mixiang på kinesiska. Risdoftande baijiu görs som namnnet antyder på en bas av ris. Den region som mest känd för denna typ av sprit är Guangxiprovinsen och i Guilin görs den kanske mest omtalade varianten Sanhuajiu (三花酒) - tre blommors sprit. Denna lagras efter destilleringen i grottor och blandas sedan med vatten från floden Li. När jag besökte denna region i somras passade jag på att köpa med mig ett par flaskor hem:

Den stora träcylindern innehåller en ganska billig variant (tror jag betalade 38 yuan för den) 53% alkohol. Den mindre flaskan - Lao Guilin dvs Gamla Guilin - är längre lagrad (8år?)och gick på 82 yuan, 40% alkohol. Smaken hos Sanhuajiu (och antagligen risarom-drycker i allmänhet) är mycket mildare än annan baijiu. Jag har en flaska 10-årig Awamori från Okinawa som jag tycker har liknande smak. Skillnaden mellan den billigare och den dyrare består i en lite råare ton i den billiga och lite kortare eftersmak. På det hela taget en trevilig bekantskap - speciellt Lao Guilin - och kanske en bra startpunkt för folk ovana vid kinesisk starksprit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar